– Peste 45% dintre oameni , vor petrece cel puţin o oră pe zi în Metavers . Companiile vor putea urmări expresiile faciale și tensiunea arterială a angajaților si nu va imaginati cite altele –

 25.iunie.2022

Din cind în cind , apare o nouă paradigmă tehnologică , care promite să reorganizeze în mod fundamental industriile , economiile , societățile și viața de zi cu zi . La aproximativ 10 ani de la ultima astfel de răsturnare – social , mobil , cloud – s-ar putea să ne aflăm în pragul uneia noi : metaversul .

SF-ul devine realitate astfel :

Prezentat ca fiind succesorul internetului , metaversul se referă la un tărâm virtual tridimensional , comun , în care oamenii interacționează cu obiectele , cu mediul înconjurător și între ei prin intermediul unor reprezentări digitale ale lor , numite avataruri . Element principal al romanelor științifico-fantastice de zeci de ani , metaversul nu este un concept nou ; există deja versiuni timpurii funcţionale , în special în industria jocurilor video . Cu toate acestea , odată cu plandemia , care a accelerat convergența dintre fizic și digital , împreună cu evoluția tehnologiilor complementare și emergente , metaversul pare pregătit să se extindă în toate sferele de activitate umană .

Fără îndoială , conceptul se află încă la început , dar se întrezăresc deja imagini despre cum ar putea arăta metaversul , cum îl vor folosi oamenii și ce oportunități va genera . Provocarea pentru întreprinderi , guverne și societate în general este de a naviga cu succes în această nouă epocă tehnologică și de a inaugura următoarea frontieră a experienței umane , inclusiv a experienţei de muncă .

Pe măsură ce metaversul se intersectează cu diferite fațete ale realităților noastre fizice și digitale , apar unele întrebări-cheie .

Sint autoritățile de reglementare pregătite pentru metavers ?

Autoritățile de reglementare se confruntă deja cu gestionarea externalizărilor nefaste ale tehnologiilor digitale actuale . Problemele legate de colectarea de date personale , de confidențialitate , de „ deepfakes ” și multe altele au un impact semnificativ asupra structurii societății noastre , precum și asupra modului în care companiile interacționează cu clienții și angajații lor . Foarte probabil , metaversul va amplifica aceste provocări și va introduce altele noi.

Pe termen scurt , portalul nostru în metavers va fi reprezentat de dispozitivele de realitate virtuală și augmentată . Acestea nu numai că ne vor permite să interacționăm în metavers , dar vor permite și companiilor să urmărească date din ce în ce mai personale , cum ar fi expresiile faciale , tensiunea arterială , privirea și multe altele .

Legile și reglementările actuale privind datele va fi necesar să fie actualizate pe mai mulți vectori , de la accesul echitabil la securitate , răspundere , drepturi de proprietate intelectuală și drepturi digitale , precum și altele noi , cum ar fi auto-reprezentarea onestă . Cum ar arăta o reglementare bună și echitabilă și de ce va fi nevoie pentru ca autoritățile de reglementare să se impună de data aceasta ?

Într-o lume dominată din ce în ce mai mult de realitatea virtuală , conceptul de metavers va fi cel mai probabil în scurt timp pe buzele tuturor , atunci cind va veni vorba despre a interacționa cu semenii , a se juca , a învăţa sau a munci .

Dacă în timpurile plandemice pe care le-am trăit , telemunca a fost noua normalitate a modalităţii de desfăşurare a muncii de către angajaţi , prin prezenţa fizică a acestora într-un alt loc decit la sediul angajatorului , în conceptul de metavers , oamenii vor putea lucra împreună , în orice loc al lumii , fără a fi necesară , în realitate , prezenţa lor fizică acolo . Şi dacă vom ajunge să muncim nu doar cu ajutorul internetului ( online ) , ci şi în interiorul lui , ar fi deja necesar să se aibă în vedere dezvoltarea şi implementarea unui cadru legal care să reglementeze această nouă realitate a desfăşurării muncii şi să se poată răspunde nenumăratelor întrebări care va fi nevoie să fie soluţionate , precum : unde şi cum se vor impozita veniturile realizate de persoanele fizice prin intermediul unui avatar digital , unde vor fi datorate şi plătite contribuţiile sociale aferente sau se va pune problema stabilirii unei rezidenţe fiscale a avatarului digital ?

Din această perspectivă , este interesant de urmărit şi modul în care se vor putea derula relaţiile de muncă într-o realitate virtuală . Diverse întrebări , care este necesar să fie soluţionate prin reglementările legale , derivă de aici : care sint riscurile privind securitatea şi sănătatea muncii în cazul desfăşurării activităţii într-un birou virtual ? ; cum vor putea monitoriza companiile orele lucrate în metavers şi cum vor putea fi remuneraţi angajaţii „ virtuali ” ? ; ce fel de fapte vor putea constitui o abatere disciplinară în metavers şi cum se va putea atrage răspunderea de orice natură a angajaţilor pentru faptele săvârşite într-o realitate virtuală ?

Şi cum relaţiile de muncă implică întotdeauna şi prelucrarea de date cu caracter personal , rămâne de văzut dacă legislaţia actuală va fi suficientă pentru a asigura securitatea datelor generate şi circulate în metavers . Aşadar , una din marile provocări în acest domeniu ar putea fi asigurarea instrumentelor necesare pentru a preveni furtul de identitate , atacurile cibernetice sau utilizarea nelegală sau excesivă a categoriilor speciale de date personale , precum datele biometrice . Ati citit bine ? Date biometrice .

Dacă mergem mai departe , vom putea vorbi despre crearea în metavers , vânzarea şi cumpărarea de proprietăţi şi bunuri digitale ( cum ar fi NFT etc. ), care se vor translata , mai departe , în alte categorii de venituri la nivelul persoanelor fizice – venituri din vânzarea de proprietăţi virtuale , din închirierea acestora şi altele . Vom avea , deci , o paralelă a lumii fizice , la care ar fi necesar să ne gândim intens şi serios , pentru a începe încă de pe acum pregătirile în vederea reglementării acesteia .

Cum va reîncadra metaversul experiențele centrate pe om ?

Punerea intereselor umane în centrul atenției , este o caracteristică tot mai diferențiatoare pentru organizaţiile din ziua de azi . În metavers , aceasta va căpăta o semnificație cu totul nouă , deoarece personalitățile individuale se vor manifesta și vor dori să se teleporteze în peisajul virtual imersiv . Experiențele de succes în metavers vor depinde de înțelegerea și adaptarea la comportamentele și așteptările emergente ale clienților . Mai mult , pe măsură ce clienții călătoresc prin metavers traversând mai multe ecosisteme , încrederea va deveni și mai importantă .

Pe măsură ce metaversul apare în viitor ca principala interfață tehnologică , este necesar să ne întrebăm , de asemenea , despre impactul asupra potențialei dependențe de tehnologie și a sănătății psiho-mentale și în sfera conștiinței . Există deja preocupări legate de aceleași subiecte pentru generația actuală de tehnologii de comunicare virtuală , iar metaversul va face ca această experiență să fie și mai captivantă și potențial mai periculoasă . Așadar , în acest context , cum va schimba acest aspect modul în care brandurile proiectează și implementează călătoria clientului ? De ce va fi nevoie pentru a oferi experiențe cu adevărat de încredere ? Și cum vor fi redefinite angajamentul și loialitatea clienților ?

Conform unui studiu recent realizat de Gartner Inc., peste 45% dintre oameni vor petrece cel puţin o oră pe zi în metavers , până în anul 2026 , pentru a lucra , cumpăra , învăţa sau comunica virtual . În consecinţă ( ţinând cont de investiţiile recente majore ale unor companii renumite de tech în dezvoltarea „ corporate metaverse ” ) , devine natural să ne întrebăm cum va influenţa această tehnologie inclusiv modul în care vom lucra . Ca orice altă tehnologie disruptivă , metaversul poate contribui semnificativ la îmbunătăţirea a ceea numim deja „ digital employee experience ”.

Din punct de vedere practic , ne-am putea gândi încă de pe acum la utilizarea metaversului în procesele de recrutare , onboarding şi induction , facilitând astfel experimentarea de către candidat a realităţii organizaţiei înainte de a se alătura acesteia . De asemenea , metaversul poate fi utilizat în livrarea programelor de training şi dezvoltare , oferind angajatului posibilitatea de a experimenta situaţii reale de viaţă sau de a aplica în timp real ceea ce învață . Nu în ultimul rind , metaversul poate deveni instrument de acompaniere a modelelor de lucru hibride sau complet remote , asigurând colaborarea între angajaţi din diverse locaţii printr-o interacţiune mai apropiată de cea directă , comparativ cu metodele clasice .

În același timp , este important să conştientizăm implicaţiile practice ale unei potenţiale implementări a tehnologiei metavers într-un mediu organizaţional , în ansamblu . În primul rind , accesul la metavers presupune achiziţionarea unor dispozitive speciale pentru utilizator , deci costuri suplimentare pentru organizaţie . De asemenea , este important să ţinem cont de celelalte tehnologii de HR existente în cadrul organizaţiei şi de caracterul lor ( încă ) fragmentat / neintegrat ( conform unui studiu global realizat de Applaud , companie de dezvoltare şi implementare a tehnologiilor de HR , majoritatea a companiilor folosesc în medie 15 sisteme diferite pentru livrarea proceselor de resurse umane ) . Astfel , integrarea acestor sisteme cu o tehnologie de nouă generaţie poate determina , de asemenea , investiţii majore pentru organizaţie .

Şi nu în ultimul rind , este important să ne propunem să utilizăm tehnologia ca facilitator al relaţiilor interumane , nu ca un înlocuitor al acestora , mai ales după o perioadă în care majoritatea angajaţilor au ajuns să fie afectaţi de utilizarea excesivă a tehnologiei în activitatea zilnică ( de exemplu , „ zoom fatigue ” ) . Astfel , devine esenţială balansarea avantajelor evidente cu riscurile pe care le aduce , în fond , utilizarea oricărei tehnologii bazată pe realitate virtuală : limitarea interacţiunii umane , dependenţa , delimitarea între viaţa virtuală şi cea reală , siguranţa şi securitatea etc .

Nota : asa cum pina in prezent internetul cu toate nisele acestuia cunoscute a creat o dependenta covarsitoare si o indolenta globala de masa , imaginati-va cum va fi atunci cind accesul va fi usurat in cadrul metaversului . Vi s-a spus . Din nou .

esotericyoga

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close